M'ho varen explicar i ho vaig oblidar.
Ho vaig veure i ho vaig entendre.
Ho vaig fer i ho vaig aprendre.
Confuci, 551-479 aC

Avui -finalment- s'ha presentat l'estructura de la nova xarxa de Rodalies del Camp de Tarragona, quelcom que el territori està demanant des de temps pràcticament immemorials.
Ho celebro, especialment per 3 motius:
- Augment de la freqüència entre Reus i Tarragona i al tram Cambrils-Salou-Tarragona. És necessari.
- Unió de la línia interior de Vilafranca amb la de Tarragona, amb trens directes (sense transbord) entre Tarragona i El Vendrell; tot i que podria arribar fins a Vilafranca.
- I el més important: integració tarifària als bitllets de l'ATM.

La integració tarifària s'hauria d'haver fet fa anys, quan es va posar en marxa el sistema. Perquè els trens han tardat tant a afegir-s'hi?
I per augmentar uns quants trens entre Reus i Tarragona i allargar els trens fins a l'Arboç, tant de xou? Dir-li xarxa de rodalies a això que han presentat avui és gairebé un insult a la intel·ligència.

Perquè fos una xarxa hi hauria d'haver interconnexió entre línies en diferents punts, i no pas un sistema pràcticament linial com el que ens han presentat. Veig que es continua treballant amb sistemes radials a les capitals de província, sense pensar en sistemes pel global del territori. Una xarxa no té un punt principal, sinó que està formada per diferents nodes interconnectats, així com una xarxa no està sola, sinó que s'enllaça amb d'altres xarxes (rodalies de BCN al Penedès, o línies d'autobusos, per exemple) per ser útils.

Si realment volem una xarxa de rodalies útil pel nostre territori, sense fer via nova i amb molt poca inversió, es poden fer moltes coses: reobrir la línia Reus-Roda per connectar una zona important del centre del Camp, juntament amb l'estació de l'Alta Velocitat amb Reus i Tarragona; crear un by-pass a Pîcamoixons i a St. Vicenç perquè els trens puguin fer una ruta circular unint Valls, Tarragona i Reus sense transbords...

I, finalment, tinc un dubte important: si la via d'ample europeu de la Secuita cap al sud ja està pràcticament acabada (falten les estacions) i segons sembla s'obrirà aviat per a viatgers (no pas per mercaderies, de moment). Llavors, quin sentit té tot això que han fet avui quan d'aquí poc desapareixerà, juntament amb les estacions de Salou, Cambrils, Port Aventura....

Ens volen presentar una xarxa moderna quan al nostre territori encara tenim l'únic tram de via única entre Barcelona i València (Tarragona-Vandellòs). Casualment avui he estat a l'estació de tren de Mont-roig (línia BCN-València). Per arribar-hi no he trobat ni un sol cartell i he hagut d'agafar un caminet de terra en mal estat, deixant la carretera d'una forma força perillosa (sort que era una hora amb poc trànsit, sinó hagués pogut provocar un accident) i picant als baixos del cotxe. He comprovat que l'estació -abandonada però en ús- està al mig del no res, i que no té cap farola en funcionament.
És aquesta la forma de potenciar el transport públic que volem?  Hagués sigut irrisori que haguessin fet arribar les rodalies fins aquesta estació.